CATATAN TERKINI

17 September 2009

Majlis Berbuka Puasa Perdana

Rabu 16 sept 2007, Gotong royong memasak untuk majlis berbuka puasa perdana telah berlangsung di surau Darul Taqwa bermula pada jam 2.30 petang. Sebelum ini satu kutipan derma untuk majlis terebut telah dibuat di mana setiap keluarga dikehendaki menyumbangkan sebanyak RM10.00. Walaubagaimanapun sumbangan yang diperolehi adalah diluar jangkaan dimana ramai yang menyumbangkan lebih daripada RM10.00. Itulah keberkatan ramadhan, masing-masing ingin mendapatkan balasan pahala yang berganda di akhirat nanti sempena ramadhan ini.

Selepas selesai memasak, para jemaah sibuk membungkus makanan untuk diedarkan kepada semua rumah termasuk yang tidak menyumbangkan derma. Semua dapat merasa juadah yang disediakan termasuk beberapa buah rumah di jalan gula ini. Menu yang disediakan hanyalah nasi putih, ayam masaak kurma dan jelatah.

Masuk waktu maghrib para jemaah berbuka puasa dengan kurma/tamar dan air dahulu, dan menunaikan solat maghrib berjamaah. Selepas itu barulah jamuan makan berat dibuat. Selepas solat tarawih, telah berlangsung majlis khatam al-Alquran. Pesertanya ramai dari kalangan kanak-kanak. Majlis tamat sekitar jam 11.00 malam. Semoga mendapat keberkatan dari Allah swt.



1 ulasan:

Tanpa Nama,  18 September, 2009 21:25  

Maaf tak dapt hadir " tebarong " dengan program sekolah.

PILIH AKHBAR ANDA

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

PAUTAN PILIHAN


Palestin Info kasturi group E-Qamus Photobucket darussyifa' Hadith akhirzaman Photobucket doa teladan belajar ba kalamfikalam isuhangat SoalJawab

PAUTAN MEGA