CATATAN TERKINI

21 Ogos 2009

Malam Pertama Ramadhan

Maghrib dah masuk, menandakan bermulaya 1 Ramadhan 1430H. Terdengar azan maghrib dari surau Darul Taqwa. Saya baru sampai rumah dari K.Batas , ada urusan keluarga petang tadi. Bergegas ambil wudhuk dan pakai pakaian solat untuk berjemaah. Kalau boleh ramadhan tahun ni 5 waktu penuh berjemaah. Itu pun kalau dapat ... Biasanya payah nak dapat tambah kalau ada meeting di office.

Saya terlewat sikit tapi masih sempat rakaat pertama bersama imam. Jemaah agak ramai dari hari biasa, itulah keberkatan ramadhan. Semua jemaah berlumba-lumba nak dapatkan saf hadapan. Mungkin dah faham tentang kelebihan di saf hadapan . Akibatnya saya yang lewat sampai terperosk di saf ketiga. hari2 biasa solat maghrib hanya satu saf, itupun tak penuh.
Selesai doa diaminkankan dan bersalaman, para jemaah berkerumun ke papan kenyataan. Apa ada di sana ? Saya pun ikut sama tinjau . Rupanya ada beberapa maklumat tentang giliran imam dan bilal serta jadual untuk sesiapa nak sponsor berbuka puasa dan more selepas tarawih.

Lepas maghrib saya balik rumah makan apa yang patut. Hujan renyai-renyai dah mula turun. Azan isyak berkumandang dan saya terus ke surau. Dah ramai jemaah yang sampai, lebih ramai dari maghrib tadi. Jemaah lelaki 6 saf termasuk kanak-kanak, jemaah perempuan 2 saf. Ramai betul ... getus hati saya. Peghawa dingin dah ada 3 set dengan 2hp setiap set, walaubagaimanapun ada masalah teknikal sikit, pendingan hawa terpaksa ditutup. Jadi ... macam biasa, guna kipas. Cuaca diluar sejuk dengan hujan renyai-renyai.

Selesai isyak dan solat sunat isyak, bermulalah solat sunat tarawih . Imam membaca surah al-Maa'idah dari quran besar di hadapannya. Lama juga berdiri, tidak seperti di tempat lain yg express . Nak dapat 8 rakaat rasanya hampir 45 minit. Aduh ...lenguh rasanya. Selesai 8 rakaat hilang 3 saf di belakang, yang tinggal hanya 3 saf meneruskan solat tarawih sehingga 20 rakaat dan witir 3 rakaat terus, jam 11 baru selesai. Itulah sedikit catatan malam pertama ramadhan. Di harap semoga malam-malam berikutnya jemaah bertambah ramai, begitu juga dengan 5 waktu solat wajib.

1 ulasan:

Penziarah,  21 Ogos, 2009 23:23  

Macam tu la solat tarawih kat malaysia ni. Awal bulan ramai ... hujung bulan ada la 1 saf . kat negara arab atau pakistan dll makin ramai jemaah bila nak akhir ramadan.

PILIH AKHBAR ANDA

Harakah keadilan TranungKite tkodaily detikdaily PahangDaily suarakampus Malaysiakini Metro beritaharian NST utusan jazeera jazeera MyKKK

PAUTAN PILIHAN


Palestin Info kasturi group E-Qamus Photobucket darussyifa' Hadith akhirzaman Photobucket doa teladan belajar ba kalamfikalam isuhangat SoalJawab

PAUTAN MEGA